הזכויות של התורם

החזרים כספיים לתורמים לאחר התרומה

במרכז הלאומי להשתלות פועל מערך פיצוי לתורמים חיים, שמטרתו להגן על התורם, הן מבחינה רפואית-בריאותית והן מבחינה כלכלית – למנוע הפסדים בגין אובדן השתכרות בתקופה שלאחר הניתוח, ולהבטיח את בריאותו הנפשית והגופנית בעתיד.

אולם, לא מדובר בסכומים גדולים, זאת משום שע”פ החוק למניעת סחר באיברים, אין לקבל תמורה כספית על התרומה, אלא רק החזרי הוצאות. הסכומים הבאים נכונים לשנת 2024.

תשלומי הפיצוי ניתנים לתורמים אשר ניתוח התרומה וההשתלה שלהם בוצע בארץ.

התורם זכאי לקבל

  • החזר בגין אבדן השתכרות – סכום השווה למשכורתו של התורם לתקופה של 40 ימים (כחודש עבודה), בדומה לתשלום על מילואים. החזר אובדן ההשתכרות המינימאלי הנו 9,335 ש”ח לאנשים שאינם עובדים או לאנשים שמשתכרים שכר נמוך. החזר ההשתכרות המקסימלי לא יעלה על 68,642 ש”ח.
  • החזר נסיעות – סכום אחיד וקבוע של 3,017 ש”ח ללא צורך בהגשת קבלות.
  • ביטוח רפואי ופרטי/ ביטוח משלים של קופ”ח– החזר בשווי של עד 66 ש”ח בחודש לתקופה של 60 חודשים בכפוף להצגת הפוליסה וקבלות המעידות על רכישת הביטוח.
  • ביטוח אובדן כושר עבודה – החזר בשווי של עד 229 ש”ח בחודש לתקופה של 60 חודשים בכפוף להצגת הפוליסה וקבלות המעידות על רכישת הביטוח.
  • ביטוח חיים – החזר בשווי של עד 145 ש”ח בחודש לתקופה של 60 חודשים בכפוף להצגת הפוליסה וקבלות המעידות על רכישת הביטוח.
  • טיפולים פסיכולוגיים – החזר בגין 5 טיפולים בשווי של עד 483 ש”ח לטיפול בכפוף להצגת קבלות המעידות על ביצוע הטיפול, ובכפוף לכך שהטיפולים ייערכו בתקופה של עד 48 חודשים לאחר התרומה.
  • חופשת החלמה – החזר בגין חופשה בבית מלון לתקופה של 7 ימים רצופים בשווי של עד 603 ש”ח ליום. בכפוף להצגת קבלות, ובכפוף לכך כי החופשה תיערך בתקופה של עד 90 הימים שלאחר ביצוע התרומה.
  • ביטוח בריאות  – למשך 3 שנים החל מינואר לאחר התרומה יהיה התורם פטור מדמי מס בריאות.

תורמים מקבלים תעודת הוקרה וכניסה חינם לשמורות טבע וגנים לאומיים לכל החיים.

הנחיות מדויקות להגשת הבקשה להחזרים נשלחות לביתו של התורם מיד לאחר התרומה.

מתנת חיים הכינה מסמך מסודר ומפורט שמסביר את תהליך קבלת ההחזרים השונים לתורמי כליה.

בסוף ינואר 2021 מתנת חיים ארגן סדנה כדי לתרום להבנת הנושא ולאפשר לכל תורם כליה לקבל את החזרי ההוצאות והפיצויים שמגיעים לו לאחר תרומת האיבר. לצפיה בסדנה לחצו כאן >>>

למידע נוסף על זכויות התורם, ניתן ליצור קשר עם ג’ודי סינגר מעמותת מתנת חיים בכתובת judy@kilya.org.il.

תרומת כליה מתורם לא ישראלי

תרומת כליה מתורם לא ישראלי נחשב כתרומה מיוחדת. תרומה מיוחדת טעונה אישור של ועדת הערכה מרכזית. תפקיד ועדה זו לדון בבקשות לתרומת איבר מאדם למי שאינו קרוב משפחתו, וכן בתרומת איברים מיוחדת, ולאשר אותן. לאחר אישור הועדה, זכאים תורמים אלו לאותן זכויות להן זכאי תורם ישראלי.

חשוב לדעת: כדי לקבל הכספים יש להיות בעל חשבון בבנק ישראלי. פתיחת חשבון אפשר רק באופן אישי של בעל החשבון בזמן שהייתו בארץ.

יש לעיין באתר כל זכות למידע נוסף לתורם לא ישראלי.

אפשר לראות את חוק השתלת איברים (2008) באתר של משרד המשפטים. החוק מכיל בתוכו פרק מיוחד המתייחס לתורמים חיים.