כיצד לשמור על הכליה

עברת השתלה מוצלחת, ובעזרת השם הכליה מתפקדת כראוי. עתה מוטל עליך לשמור על האוצר היקר. השתדל להקפיד על הכללים הבאים: שים לב שאזור הניתוח יישאר כל הזמן נקי. על ניקיונו שומרים באמצעות רחצה בסבון. אם מבחינים בשינוי כלשהו באזור הצלקת, כגון אודם מקומי, נפיחות או הפרשה, יש לדווח על כך לצוות הרפואי של מרפאת המושתלים.

שמירה על היגיינת הגוף

חשוב לשמור על ההיגיינה האישית כדי להפחית את הסיכון ללקות בזיהומים. יש להקפיד על ניקיון הגוף ולהתקלח לפחות פעם ביום. מומלץ להשתמש בסבון אנטיספטי (משמיד חיידקים) ולהקפיד על רחיצת הידיים לאחר יציאה מהשירותים ולפני האוכל. רחיצת ידיים היא האמצעי היעיל ביותר למניעת הדבקה מזיהומים.

את השיניים יש לצחצח במברשת שיניים רכה כדי למנוע פגיעה בחניכיים. צחצוח שיניים נכון שומר על הפה מזיהומים ומונע דלקת של החניכיים. מומלץ לצחצח את השיניים לאחר כל ארוחה ולשטוף את הפה בחומר אנטיספטי.

מומלץ לבקר אצל רופא שיניים אחת לחצי שנה לבדיקה שגרתית. יש לקחת אנטיביוטיקה לפני כל טיפול שיניים (אוגמנטין למי שאינם רגישים לפניצילין).

טיפול בעור ובשיער

נטילת התרופות עלולה לגרום להופעת פצעונים בפנים ובאזור הגב והכתפיים. אם מופיעים הפצעונים האלה, מומלץ לרחוץ אותם במים ובסבון, לשטוף היטב את הסבון ולנגב בזהירות. אסור למרוח מייק־אפ על עור הפנים אם יש הפרשות מהפצעים. אם הפצעונים הופכים לבעיה, יש להתייעץ עם רופא עור או עם הצוות במחלקת ההשתלות. שיער שברירי ונשירת שיער הם תופעות לוואי שכיחות של הטיפול בסטרואידים.

חשיפה מופרזת לשמש מסוכנת לכל אדם, אך מי שעבר השתלה נמצא בסיכון גבוה יותר לחלות בסרטן העור בשל חוסר יכולתה של מערכת החיסון להגן מפני הנזק שגורמות לעור הקרניים האולטרה־סגוליות. יש להימנע מחשיפה לשמש בין עשר בבוקר לארבע אחרי הצהריים – במיוחד באביב ובקיץ. כששוהים מחוץ לבית ביום שמש יש לחבוש כובע וללבוש חולצה בעלת שרוולים ארוכים ובקיץ יש למרוח על חלקי עור חשופים מסנני קרינה באיכות טובה ובעלי מקדם הגנה גבוה.

לבעלי שומות מומלץ להיבדק אצל רופא עור במקרה שמתגלה שינוי בצבע השומה, אם גבולותיה נעשים בלתי סדירים או אם יש הפרשה מהשומה. סימנים אלו עלולים להצביע על כך שהשומה הפכה מגידול שפיר לגידול ממאיר.

תזונה נכונה ודיאטה

שמירה על תזונה מתאימה לאחר ההשתלה היא חלק מרכזי בשמירה על אורח חיים בריא. התרופות – ובמיוחד סטרואידים – מגבירות את התיאבון ולכן גורמות לעיתים קרובות לעלייה משמעותית במשקל. כמו כן הן עלולות להביא לעלייה ברמת הסוכר והשומנים (כולסטרול, טריגליצרידים) בדם ולהחיש תהליכי אוסטאופורוזיס (פירוק העצם). מומלץ לפנות לדיאטנית להתאמת תפריט אישי ולמעקב ארוך טווח.

אלה הם עקרונות התזונה שעליהם צריכים להקפיד מושתלי כליה:

  • להימנע מאכילת מזון עשיר בכולסטרול ובשומן רווי כגון איברים פנימיים, בשר ועוף שמנים, בשר טחון קנוי ומוצריו, גבינות צהובות וגבינות מלוחות שמנות, שמנת, קצפת, חמאה, מרגרינה, בצקים עשירים במרגרינה, שוקולד, גלידות ועוגות.
  • להמעיט באכילת סוכר, דבש, ריבה ופריטי מזון המכילים סוכר מרוכז.
  • להמעיט באכילת מלח ופריטי מזון עשירים במלח כגון אבקות מרק, חמוצים, מזון כבוש ומעושן.
  • להימנע ככל האפשר ממזון מטוגן ולהעדיף מזון מבושל, מאודה או אפוי.
  • לשלב בתפריט סיבים תזונתיים כמו לחם מחיטה מלאה, אורז מלא ודגנים מועשרים בסיבים.
  • לאכול מזון עשיר בסידן. להרבות בצריכת מוצרי חלב המכילים עד 5% שומן ודגים הנאכלים על עצמותיהם (למשל, סרדינים).
  • להקפיד על מזון נקי שהוכן בתנאי סניטציה טובים: יש לשטוף היטב פירות וירקות, לאכול בעיקר בבית ולהימנע מצריכת מאכלים שאינם מבושלים היטב (מזון נא). קיימת סכנה מוחשית מאכילת מזונות הצריכים בישול, שאינם מבושלים כל צרכם, מפאת ריבוי החיידקים בהם.
  • מומלץ להישקל לעיתים קרובות. עלייה משמעותית במשקל אינה רצויה ומחייבת טיפול.
  • חשוב מאוד להקפיד לשתות לפחות שני ליטרים של מים ליממה (למבוגרים). בימים חמים יש לשתות אף כמויות מים גדולות יותר.
  • בעת שהייה בים או בבריכה יש להקפיד על שתייה מרובה ולהימנע מחשיפה לשמש.
  • מומלץ להימנע משתייה עשירה בסוכר.
  • עקב הטיפול התרופתי אסור לאכול אשכוליות ולשתות מיץ אשכוליות על כל סוגיו.
  • אם נדרש להגביל את צריכת האשלגן, יש להמעיט בצריכת פירות, ירקות, קטניות ותפוחי אדמה.

ביקורי חברים

אין כל הגבלה על ביקורים של אנשים בריאים. לעומת זאת יש להימנע ממגע עם אנשים חולים במחלות מדבקות כגון שפעת, דלקת גרון ומחלות ילדים.

פעילות גופנית

חשוב מאוד לחזור בהדרגה לפעילות גופנית תקינה. החל משלושה חודשים לאחר ההשתלה ניתן לעסוק בפעילות גופנית מאומצת.

חיסונים

לכל מושתל מומלץ לקבל חיסון נגד שפעת מדי שנה וחיסון נגד דלקת ריאות (פנוימובקס) פעם בחמש שנים. מי שמצויים במגע צמוד עם מושתלים חייבים להימנע מלקבל חיסון נגד פוליו וחיסון נגד אבעבועות שחורות.

עמידה על המשמר

ישנם כמה סיבוכים שעלולים להתפתח חודשים רבים ואף שנים לאחר השתלת כליה:

דחייה כרונית

בקרב חלק גדול מהמושתלים מתרחשת הידרדרות הדרגתית, איטית מאוד, בתפקוד הכליה המושתלת. מדובר בתהליך כמעט בלתי נמנע שנמשך שנים, אך ניתן להאט אותו במידה מסוימת באמצעות איזון נכון של לחץ הדם ובאמצעות שימוש מועט ככל האפשר בתרופות נוגדות הדחייה ציקלוספורין ופרוגרף שפוגעות בתפקוד הכליה. כמובן שיש לעיתים אילוץ להגדיל את המינון בכדי למנוע דחיה מיידית, ויש לנהוג כפי הוראת הרופא המטפל.

חזרת המחלה המקורית

כמה מהמחלות שפגעו בכליות הטבעיות עלולות לתקוף גם את השתל ולפגוע בתפקודו.

עלייה ברמת השומנים בדם

עלייה ברמת השומנים בדם שכיחה לאחר ההשתלה – בעיקר כתוצאה מלקיחת סטרואידים, ציקלוספורין, פרוגרף ורפאמון. איזון עודף השומנים, באמצעות דיאטה ובאמצעות תרופות מקבוצת הססטינים להפחתת הכולסטרול “הרע” (LDL) לרמה של 100 מ”ג/ד”ל, חשוב מאד למניעתן של מחלות לב וכלי דם.

באחרונה ממליצים רופאים להפחית את רמת הכולסטרול בדם לשיעור נמוך עוד יותר ובפרט לחולי סוכרת.

יתר לחץ דם

יתר לחץ דם שכיח לאחר ההשתלה, בעיקר כתוצאה מלקיחת סטרואידים, ציקלוספורין או פרוגרף. חשוב מאוד לאזן את לחץ הדם לרמות של 135/85 כדי למנוע מחלות לב וכלי דם וכדי לשמור על תפקוד הכליה.

סוכרת

הסוכרת שכיחה לאחר השתלה בעיקר כתוצאה מלקיחת סטרואידים, ציקלוספורין או פרוגרף. איזון טוב של סוכרת חשוב למניעת מחלות לב וכלי דם ולמניעת סיבוכי סוכרת אחרים, ובהם פגיעה בכליה המושתלת.

גידולים

לאחר השתלה יש עלייה בשכיחות הגידולים – בעיקר גידולי עור. לכן יש להגן על העור בהתאם להנחיות המופיעות במדריך זה, לעשות בדיקה עצמית של העור לעיתים קרובות ולפנות לרופא עור במקרה של ממצא חדש.

שיעור הגידולים הממאירים בקרב מושתלים אינו גבוה יותר מאשר באוכלוסייה הכללית, אך בכל מקרה מומלץ למושתלים לעשות ביקורות שגרתיות לאיתור מוקדם: בדיקת שד וממוגרפיה לנשים, קולונוסקופיה לנשים ולגברים בני 50 ויותר ובדיקת דם לגילוי PSA לגברים לגילוי סרטן הערמונית.

המידע בדף זה מתבסס בחלקו על פי מאמרו של מכובדנו פרופסור איתן מור, מנהל מחלקת השתלות בבית החולים בלינסון מרכז רבין בפתח תקוה.