תרומת כליה מתורם חי

המאמר נכתב ע”י פרופ’ ג’פרי בונר, יועץ נפרולוגי במרכז בלדריצ’י לטיפול ומחקר בסוכרת, מרכז רפואי צאנז, בית החולים לניאדו, נתניה.

מהן ההשלכות הבריאותיות של כריתת כליה?

אם ברצוננו לקדם את נושא השתלת הכליות מתורמים חיים אנו צריכים להיות בטוחים שכריתת הכליה לא פוגעת בתוחלת החיים ואיכותם אצל התורם.

בספרות הרפואית ידוע מזה שנים רבות שאם תינוק נולד עם כליה אחת, הרי כליה זו תתפתח ותהיה גדולה יותר מכליה רגילה. כמו כן אם כורתים כליה אחת, הכליה הנותרת גדלה בתנאי שהיא לא פגועה בעצמה.

בשנות השמונים נסעתי לארה“ב להשתלמות. התמזל מזלי לעבוד במרכז רפואי עם תכנית מפותחת להשתלת כליות מתורמים חיים ומתורמים מתים. החלטתי לחקור את ההשפעה של כריתת כליה אחת על הכליה הנותרת. במחקר הראשון בדקתי את השפעת כריתת כליה על הגודל של הכליה הנותרת. במשך השנים לאחר הכריתה נצפתה עליה בגודל של הכליה הנותרת. הגיל של התורם לא השפיע על גידול זה. אחר כך בדקנו את השינויים בתפקוד של הכליה הנותרת. צפינו שהתפקוד של הכליה הנותרת עולה בימים
הראשונים ועד שלושה שבועות מתאריך הכריתה ומגיע לכ- 66% של סך התפקוד של שתי הכליות. גיל התורם לא השפיע על העלייה הראשונית הזו. במעקב אחרי חולים במשך 4 שנים התברר שקיימת עליה איטית והדרגתית נוספת בתפקוד של הכליה הנותרת, אבל עליה זו תלויה בגיל התורם. מספר הנבדקים שנכללו במחקר זה היה יחסית קטן, אבל כבר אז היה ברור שבתנאי שהתורם בריא, חל שיפור בתפקוד של הכליה הנותרת לאחר כריתה, כפיצוי על אבדן של הכליה שנכרתה.

למעשה, בסיכומו של דבר, לתורם כליה יש תפקודי כליה של כ – 260% . הרבה יותר ממה שהוא זקוק.

מה בנוגע לתמותה ותחלואה שנלווים לניתוח כריתת הכליה?

כל מנותח חשוף לסיבוכים כתוצאה מהניתוח. החוקרים מסכמים את התמותה סביב ניתוח כריתת הכליה בכ- 0.02% עד 0.03% . כלומר מקרה מוות אחד ל- 3,000  מנותחים.
מספר זה הוא קטן ביותר, והניתוח נחשב לבטוח ביותר. סיבוכים כגון דימום וזיהום בפצע הניתוח אינם נדירים, אבל ברובם הם סיבוכים קלים ואינם גורמים לסבל.

בסטטיסטיקה האמורה כלולים גם מרכזים רפואיים פחות מנוסים, אבל במקומות יותר מקצועיים ובעלי ניסיון, שיעור הסיכונים והסיבוכים נמוך בהרבה.

מה עם תוחלת החיים לטווח הארוך?

בבדיקת התמותה לטווח ארוך השוו החוקרים את התמותה ותוחלת החיים של תורמי כליות לזו של האוכלוסייה הכללית בהתאמה לגיל ומין של תורמי הכליות. התברר שתמותת תורמי הכליות הייתה דומה לזו של האוכלוסייה הכללית, ובחלק מהעבודות דיווחו על תוחלת חיים ארוכה יותר מהאוכלוסייה הכללית. הסבר אפשרי לתוחלת חיים ארוכה יותר אצל תורמי כליות היא שהתורמים עוברים בדיקות כלליות קפדניות לפני הניתוח והמתאימים הם מובחרים מבחינה בריאותית.

האם כריתת כליה אחת מגדילה את הסיכון לפתח מחלת כליות כרונית?

הסיכון לפיתוח של מחלת כליות כרונית דומה לזה של האוכלוסייה הכללית. תורמים בודדים בלבד פתחו מחלת כליות בשנים לאחר התרומה.

בטבלה הבאה סוכמו נתונים מתוך מספר מאמרים שפורסמו בשנים האחרונות, החשובים והמוסמכים שבהם.

טבלה המסכמת נתונים מתוך מספר מאמרים שפורסמו בשנים האחרונות